Jumaat, 21 Oktober 2011

Pengembaraan Upin dan Ipin


Buat sekian lamanya aku telah meninggalkan jejak blogku ini. Oh dah lama rasanya papan kekunci tidak ditekan untuk menulis coretan di blogku yang usang ini. Bakat menulis pun telah berkarat. Cis! Ha ha. Beberapa kurun lalu aku Upin dan brader aku Ipin telah pergi mengembara. Kami telah pergi dengan teman-teman kami yang lain buat mengisi masa lapang di kala umur masih ada.Dalam perjalanan tu aku dan brader aku ipin dan teman-teman yang lain telah berjumpa dengan pelbagai jenis orang. Kebanyakan orang ialah hero-hero yang selalu dikenali di kaca tv.

Hero yang pertama dijumpai ialah superman. Maka brader aku ipin telah bertanya kenapa kau bodoh sangat pakai underwear kat luar? Maka superman menjawab ‘aku bodoh pun orang Islam tengok juga aku wakakakaka’. Aku tunjuk budaya aku dekat korang, korang tiru juga. Aku hidup gaya bebas korang pun tiru juga. Aweks2 aku pakai seksi korang pun tiru juga. Aku buat maksiat pun korang tiru juga. Sebab apa? Sebab aku hero di kaca mata tv.

Seterusnya kami telah berjumpa spiderman. Maka mat din membe aku telah bertanya kepada dia. Eh spiderman kau kan mencegah kemungkaran macam kes rogol semua tu, kenapa kau x guna ja sarang labah2 kau tu tampal ja perempuan2 yang xtutup aurat tu? Maka spiderman gelak berdekah-dekah sambil menjawab ‘bongok la mu ni, aku spiderman bukan orang Islam, lantak aku la. Diorang buat kejahatan aku cegah la, buat apa aku nak buat benda baik. Kalau semua orang jadi baik siapa na kjadi hero. Yer dak?

Seterusnya kami berjumpa dengan ultraman. Maka aku telah bertanya ‘eh kenapa raksasa semua datang kat jepun ja? Orang jepun ni jahat2 kah sampai bala asyik turun kat jepun ja?’. Maka ultraman yang mulutnya xboleh nak buka pun bersuara ‘mana bala xturun sini, ce try tengok apa orang jepun buat, asyik terkejar-kejar dunia kerja siang malam, raksasa turun la musnahkan sikit. Diorang asyik sangat bina bangunan hebat-hebat sampai terlupa pada pencipta mereka yang maha hebat.

Lalu kami berjalan lagi dan berjumpa dengan seorang manusia. Dia memang kool. Di mulutnya sering terkeluar perkataan yang baik. Begitu mulia akhlaknya. Begitu tawaduk gayanya. Seringkali memuji pencipta yang maha Esa. Terasa tenang bila mendengar dia bercakap. Terasa gerun dengan kebesaran ilahi mendengar percakapannya. Manusia ni namanya ‘mukmin’. Dia berjumpa manusia sering mengaitkan segalanya dengan kehebatan ilahi. Dia lah hero yang sebenar yang kita perlu cari. Kat mana nak cari? Cari lah dalam diri sendiri. Bentuklah akhlak mulia dalam diri sendiri dan ajaklah orang untuk berbuat juga kebaikan. Di akhir pengembaraan ni aku telah buat kesimpulan perkara yang penting ialah akhlak mulia dan sabar. Sedikit pelajaran sabar aku belajar dari pengembaraan ini.

Ps: orang yang sabar adalah orang paling beruntung kerana dia kelihatan kool selalu. Betul betul betul!

8 Comments:

Norsha said...

Selamat kembali anak muda, kongsikan pengalaman anda sepanjang mengembara agar mampu membuka minda insan2 yg masih terlena

kentang said...

setiap org ade kesibukkannya kn. anyway, welcome back!

fuad ansari said...

nampak ok lagi.. masih tak berkarat lagi tu..

slmt kembali..

merindui jugak tulisan2 anda yg mmg menarik..

kita dok sebut merdeka, belum merdeka lagi rupanya..

couverv said...

hehehehehe hhihihihih huhuhuhuh

s a r said...

assalamualaikum :D

~eheh. jauh benar rupanya kamu merantau. pelbagai pula cerita yang dikongsikan.

selamat kembali. :)

baka kata seorang sahabat, sabar ibarat kita mendaki bukit. inginkan mendapat kesenangan bila tiba di puncak, maka perlu bersabar. dan akhirnya nikmat terbaik bakal diperolehi. :)

si para para said...

kita semua adalah hera.. cuma kita tak bertukarr je... bertukar dari buruk kepada baik.

Tanpa Nama said...

betul3.. rindu nk bace nasihat wafi.. mendalam sungguh..

Wafi said...

norsha: saya juga masih terlena.. oh

kentang: welcome2 :)

fuad: keh keh da karat banyak da.. kena polish balik

couverv: kah kah kah

sar: sabar itu kool.. serius!

para2: benar2..

cantekk: betul2..