Khamis, 24 Februari 2011

Ada apa dengan bismillah?

Bismillahirrahmanirrahim,permulaan surat nabi kepada pemimpin Kisra atau Khosrau II (Penguasa Parsi)…. Isi surat:
“Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dari Muhammad utusan Allah untuk Khosrau, penguasa Persia yang agung. Salam bagi orang yang mengikuti petunjuk, beriman kepada Allah dan RasulNya, dan bagi orang yang bersaksi bahwa tidak ada Tuhan kecuali Allah, Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya, dan bagi yang bersaksi bahawa Muhammad itu hamba Nya dan utusan Nya. Aku mengajakmu kepada seruan Allah sesungguhnya aku adalah utusan Allah bagi seluruh umat manusia, supaya aku memberi amaran kepada orang-orang yang hidup (hatinya) dan supaya pastilah (ketetapan azab) terhadap orang-orang yang kafir. Peluklah agama Islam maka kamu akan selamat. Jika kamu menolak maka kamu akan menanggung dosa orang orang Majusi. "

Inilah satu-satu pemimpin yang mengoyak surat nabi dihadapan utusan nabi SAW… oh… sungguh berani… Lalu beberapa ketika, kerajaan Persia/Parsi telah jatuh… kerana adik kepada penguasa Parsi ini telah membunuhnya dan mengoyak2 badannya untuk merampas takhta… Sungguh janji Allah dan RasulNya benar…

Satu kisah mengenai bismillah..

Tersebutlah kisah sepasang suami isteri tinggal di sebuah rumah.. Nama mereka Pak Seman dan Mak Minah.. Mak Minah seorang yang sangat baik.. Setiap perkara yang dilakukan akan dimulakan dengan bismillah.. Buka peti ais bismillah, pegang bekas ikan baca bismillah, angkat bekas ikan bismillah, basuh ikan bismillah.. boleh dikatakan semua yang dibuat mesti dimulakan dengan bismillah.. setiap perkara kecil sekalipun.. kecuali dalam tandas la.. xleh sebut nama Allah dalam tandas daa..

Lalu Pak Seman tah kenapa sangat rimas dengan keadaan ini.. Bila Mak Minah bancuh the.. Letak cawan bismillah.. duduk sebelah Pak Seman bismillah.. minum pon bismillah.. segala2nya bismillah..

Setiap hari memang xtahu berapa kali Mak Minah baca bismillah.. Pak Seman bertambah2 rimas.. ‘Sikit-sikit bismillah’..

Lalu Pak Seman merancang satu perancangan konon2 nak bagi Mak Minah stop baca bismillah..

Pak Seman memberi duit rm50 kepada Mak Minah lalu menyuruh Mak Minah simpan.. Dan Pak Seman cakap bila dia nak nanti dia akan minta balik..

Lalu Mak Minah pergi ke laci almari.. Ambil kunci di tempat sangkut kunci bismillah.. Buka kunci laci almari bismillah.. Buka laci almari bismillah.. Letak duit bismillah.. Tutup laci almari bismillah.. Kunci laci almari bismillah.. Letak balik kunci bismillah..

Setelah beberapa hari, Pak Seman meneruskan perancangan.. Dia telah membuka laci almari tersebut dan mengambil duit rm50 tersebut lalu membuang ke dalam telaga..

Lalu Pak Seman meminta kembali duit dari Mak Minah.. Mak Minah melihat keadaan laci almari seperti biasa.. diulangi..

Mak Minah pergi ke laci almari.. Ambil kunci di tempat sangkut kunci bismillah.. Buka kunci laci almari bismillah.. Buka laci almari bismillah.. Jeng3x.. duit masih ada dalam laci tu.. Diambil Mak Minah bismillah.. diberi pada Pak Seman bismillah..

Terkejut beruk Pak Seman.. diambil duit itu lalu sujud Pak Seman minta ampun kat tuhan.. Oh!!

(nama watak Pak Seman dan Mak Minah hanyalah direka.. kerana memang orang yang cerita ni xbagitau nama pun)

Bacalah bismillah sebelum berbuat apa… Cuma jangan baca bismillah sebelum melepaskan hajat sudah… ha ha ha… kerana kita dalam tandas ketika itu..

10 Comments:

Bijen M. said...

Bismillah.
Lalu gua mengomen.
Ha ha ha.
Aplikasi ni.

Wafi said...

bismillah.. gua balas komen lu... eh ipb amacam?

cik jue said...

bismillah =)
nice n3

Mohamadazhan.com said...

entri menarik :)

berkat bismillah mudah2an kerja menjadi mudah

Egg Head said...

insyallah..cuti sem nie...ipb....bolekan wafi...

Wafi said...

insyAllah... :)

Adie shahrul said...

syukran akh.. ana follow ye..

Wafi said...

sama-sama.. sila2.. :)

Annisa said...

bismillah.

Wafi said...

bismillah..